Als zorgverlener voert u regelmatig gesprekken die u als ‘lastig’ kunt ervaren, omdat uw gesprekspartner weerstand laat blijken. Belangrijk is dat u beseft dat weerstand uw beleving is van het gedrag van de ander.
De ander ervaart zijn gedrag niet als weerstand, integendeel. Weerstand is een manier van de ander om te laten merken dat hij betrokken is en opkomt voor eigen belangen of de belangen van een familielid. Het is de kunst om erachter te komen wat dat belang is om er vervolgens samen uit te komen.
De Training in Praktijk
In de training werken we met het interactiemodel ‘de Roos van Leary’. Hiermee verwerft u inzicht in uw eigen gedrag en leert u vaardigheden die u nodig heeft om de interactie met uw gesprekspartner te begrijpen en effectief te beïnvloeden.
We oefenen met gesprekstechnieken om conflicten te vookomen en op te lossen aan de hand van cases uit uw eigen praktijk. De training is niet alleen gericht op de weerstand van de ander maar ook op de weerstand die u ervaart bij uzelf.
Leerdoelen
- inzicht verwerven in de oorzaken van weerstand
- empathisch communiceren, waaronder begrip tonen
- emoties opvangen zoals boosheid of frustratie
- een gesprek constructief laten verlopen; u krijgt meer grip op de uitkomst
Type training | Duur | Locatie |
Individueel | 2,5 uur | In overleg |
Groepsverband | 2 dagdelen | Incompany |